mandag 3. november 2014

TIDLIGERE EKSAMEN: 3

Hva står HCI for?
Human computer interaction

Forklar kort hva som menes med horisontale prototyper og forklar hvordan disse skiller seg fra vertikale prototyper.
En horisontal prototyper har et bredt aspekter med funksjoner men disse har lite dybde/detaljer. Vertikale prototyper har et kort aspekter med funksjoner men med mer dybde og detaljer.

Nevn tre metoder for datainnsamling. 
Intervju, spørreundersøkelse, observasjon.

Hvilke fem deler bør inkluderes i et intervju?
Introduksjon hvor man forklarer formålet med intervjuet og tar for seg etikk. Oppvarming hvor man stiller hyggelige spørsmål for å komme i gang. Hoveddel der man presenterer spørsmålene sine klart og tydelig. Avrunding hvor man begynner å rette spørsmålene mot en avslutning. Avslutning der man takker for intervjuet og skrur av lydspiller etc.

Hva menes med lukkede og åpne spørsmål?
Lukkede spørsmål er spørsmål intervjuobjektet kan svare "ja/nei" på mens åpne spørsmål er spørsmål som får brukeren til å måtte svare mer utfyllende. Et eksempel er "Har du det bra?" (lukket) "Hvordan går det?"(åpent).

Hva er wizard-of-oz prototyping?
Det er en form for prototying der utvikleren bak for eksempel et spill "spiller" med brukeren uten at han vet det slik at brukeren tror han interagerer med systemet. Dette er for å teste hvordan spillet fungerer før man evnt begynner å programmere det.

Hva menes med iterativ utvikling?

Nevn hvilke hovedmomenter som bør inngå i en persona?
Alder, kjønn, interesser, krav, behov..

Hva er en grensesnittmetafor?
En grensesnittmetafor handler om å kjent kunskap med ny kunnskap slik at det hjelper brukeren å forstå løsningen. For eksempel har vi et "skrivebord" en "papirkurv" osv..

Hva menes med WAI?

INTERVJUSTRUKTURER
Hvilke intervjustrukturer kjenner du til? I hvilke situasjoner er de ulike intervjustrukturene egnet?
Strukturert, ustrukturert, semistrukturert. 

Vis hvordan oppgaven “Leie video“ kan analyseres ved hjelp av HTA. Bruk både grafisk og tekstlig representasjon.

Kom med en utdypende forklaring på forskjellen mellom low fidelity og high fidelity prototyping. Nevn eksempler på de ulike typene.
Low fidelity prototyping (lavoppløslig) er prototyper som er mindre detaljerte, enklere laget og gjerne mye billigere. Alt er en "etterligning" av planlagt produkt men materialer osv er gjerne ikke likt. For eksempel er det vanlig å tegne, eller om man skal lage en mobil ta en treklokk og tegne på den. Høyoppløslige prototyper er mer avanserte, gjerne dyrere og mye mer detaljerte. De er så og si et ferdig produkt med samme materiale etc.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar