DEFINISJONSTEORI (vekt 25 %)
Hva er forskjellen på behov og krav?
Behov er ikke knyttet til spesefikke teknologier og mennesker slik krav gjør. Behov handler mer om menneskets behov for næring, nærhet, søvn etc. Dette er hvorfor man etablerer krav og undersøker behov og ikke omvendt.
Hva er de tre hovedtilnærmingene til evaluering?
Kontrollerte omgivelser (laberatorium, living labs etc).
Naturlige omgivelser (f.eks feltstudier, for å undersøke bruken av et produkt i den virkelige verden)
Uten brukere (analytisk evaluering: hauretisk evaluering).
Nevn minst syv grensesnitt:
WIMP-basert grensesnitt
Touch-basert grensesnitt
Sharable-grensesnitt
Web-based user interface
Hardware interfaces
Graphical user interface(GUI)
Intelligent user interface
Hva mener vi med emergente teknologier?
vet ikke
Hva mener vi med en standar?
En standar er et felles referansepunkt, noe man har blitt enige om gjennom konsensus eller noe som er blitt etablert ved sedvane eller bestemt av en autoritet.
Hvilke fem deler bør man alltid ha med i en datainnsamlingsprosess?
-
Forklar kort hva som menes med primær- sekundær- og teritiærbruker:
Primærbrukere er de som interagerer med systemet direkte
Sekundærbrukere interagerer innimellom eller gjennom andre med systemet
Tertiærbrukere blir enten påvirket av innføringen av systemet eller påvirker det.
Nevn de seks stegene i DECIDE:
- Bestemme mål for evaluering
- Utforske spørsmålene
- Velge tilnærming og metode for evaluering
- Identifisere praktiske fohold
- Beslutte hvordan etiske forhold skal håndteres
- Evaluere, analysere, tolke og presentere data
Hva er feltstudier?
Feltstudier ligger innenfor tilnærmingen "naturlige omgivelser" innen evaluering og handler om å undersøke bruken av et produkt i "den virkelige verden".
Gi et eksempel på en måte å gjøre indirekte observasjon:
Et eksempel på en måte å gjøre indirekte observasjon er å be observasjonobjektet skrive dagbok om sine brukeropplevelser ved et system/tjeneste/produkt.
BEGREPSTEORI (Vekt 25 %)
Hvilke fordeler og ulemper har man ved å gjennomføre en evaluering i kontrollerte omgivelser?
Nevn de fire interaksjonstypene og forklar én av dem.
Instruerende, konverserende, manipulerende og eksplorerende.
Forklar designprinsippene concistensy, mapping og affordance:
Concistensy - hvor har jeg sett det før? Brukere kan enkelt overføre gammel kunnskap til ny kontekst. Brukere forstå lettere om like konsepter representeres likt.
Mapping - Hvor er jeg nå og hvor kan jeg gå? Handler om at brukeren forstår sammenhengen mellom en funksjon og effekten den har på noe/verden.
Affordance - Hvordan bruker jeg det? Brukeren forstår noe ved objektets attributter. For eksempel at det er hull i en saks og at knapper kan trykkes.
Forklar begrepet Responsive Web Design (RWD) og gi eksempler på hvordan det brukes:
Responsive Web Design handler om at når man designer en løsning så er det ikke kun for en pc-skjerm. Teknologien har utviklet seg og nå er det vanlig å benytte seg av både pc, nettbrett og mobiltelefon. derfor skal en tjeneste tilpasses de ulike oppløsningene. RWD handler dermed om å gi best mulig brukeropplevelse uansett enhet.
Hva er en grensesnittmetafor?
En grensesnittmetafor er noe som brukes blant annet innenfor HCI å appellere til hva mennesker har kjennskap om fra før for å gjøre brukeropplevelsen lettere. På en PC har vi for eksempel et skrivebord der det "ligger" ting, vi har en papirkurv, notatblokk til å skrive på etc. Handler om å kombinere kjent med ukjent kunnskap for å hjelpe brukeren i å forstå løsningen.
Instruerende, konverserende, manipulerende og eksplorerende.
Forklar designprinsippene concistensy, mapping og affordance:
Concistensy - hvor har jeg sett det før? Brukere kan enkelt overføre gammel kunnskap til ny kontekst. Brukere forstå lettere om like konsepter representeres likt.
Mapping - Hvor er jeg nå og hvor kan jeg gå? Handler om at brukeren forstår sammenhengen mellom en funksjon og effekten den har på noe/verden.
Affordance - Hvordan bruker jeg det? Brukeren forstår noe ved objektets attributter. For eksempel at det er hull i en saks og at knapper kan trykkes.
Forklar begrepet Responsive Web Design (RWD) og gi eksempler på hvordan det brukes:
Responsive Web Design handler om at når man designer en løsning så er det ikke kun for en pc-skjerm. Teknologien har utviklet seg og nå er det vanlig å benytte seg av både pc, nettbrett og mobiltelefon. derfor skal en tjeneste tilpasses de ulike oppløsningene. RWD handler dermed om å gi best mulig brukeropplevelse uansett enhet.
Hva er en grensesnittmetafor?
En grensesnittmetafor er noe som brukes blant annet innenfor HCI å appellere til hva mennesker har kjennskap om fra før for å gjøre brukeropplevelsen lettere. På en PC har vi for eksempel et skrivebord der det "ligger" ting, vi har en papirkurv, notatblokk til å skrive på etc. Handler om å kombinere kjent med ukjent kunnskap for å hjelpe brukeren i å forstå løsningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar