tirsdag 26. mai 2015

Prosjektledelse, prosjektplanlegging, teamarbeid

Risikohåndtering
En risiko er en sannsynlighet for at uønskede omstendigheter skjer. Deles opp i ulike kategorier:
Prosjekt-risiko: vil ha effekt på tidsplaner/budsjett
Produkt-risiko: vil ha effekt på kvaliteten eller av programvaren som utvkles.
Forrestings-risiko: vil ha effekt på organisasjonen som utvikler/eier programvaren.

Ledelse av mennesker
Mennesket er organisasjonens støreste ressurs. En leders oppgave er orientert til mennesker. Dårlig ledelse er stort sett hovedgrunnen til at et prosjekt feiler.

En gruppe
Motivasjon er viktig for et prosjekt. Det finnes ulike former for motivasjon som er basert på basise behov som søvn og mat, sosiale behov og personlige behov.

I en gruppe mennesker er det alltid en rekke ulike personlighetstyper.  Den oppgaveorienterte, den selvorienterte og den samspillorienterte. Mennesker i en gruppe utgjør et team. Et team er en gruppe mennesker med felles mål og ulike komplimentere ferdigheter. Systemutvikling er et nytt felt og dette kan gjøre Software-team ekstra utfordrende. Det er hyppige og ofte endringer som kan gjøre planleggingen vanskelig, det er komplekse sosiale og tekniske systemer og det er få etablerte teorier om systemutvikling fra før av.

Et godt teammedlem kjennetegner ved at teamets mål er viktigere enn sine egne personlige mål. Kommunikasjon er en nøkkelfaktor. Det er viktig å ha et effektivt team. Man må ha variasjon av teammedlemmer fordi systemet består av en rekke ulike aktiviteter. Teamet bør være godt organisert.

Plandreven utvikling
 I plandreven utvikling planlegges utviklingsprosessen i detalj. Hovedargumentet for plandreven tilnærming har vært at det å planlegge tidlig i prosessen har en rekke fordeler.  Tilgenglige ressurser blir tatt hensyn til, og at potensielle problemer blir avdekket tidlig. Hovedargumentet mot plandreven utvikling har vært at mange tidlige avgjørelser likevel må endres på grunn av endringer i omgivelsene uti prosjektet.

Smidig planlegging
 Smidige metoder er en iterativ tilnærming der programvaren blir utviklet og levert til kundene som tillegg. Funksjonaliteten til tilleggene (increment) er ikke planlagt på forhånd men avgjøres under utviklingen. Dette er hovedforskjellen mellom smidig og plandreven utvikling. I smidig tilnærming fokuseres det på at kundens krav og prioriteringer kan endre seg.

Historiebasert planlegging
XP og SCRUm baserer seg mye på brukerhistorier (user stories) som reflekterer egenskapene i systemet. (”som student ønsker jeg å melde meg opp i kurs”). Teamet diskuterer  historier og rangerer dem i forhold til tiden de tror det tar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar