Risikohåndtering
En
risiko er en sannsynlighet for at uønskede omstendigheter skjer. Deles opp i
ulike kategorier:
Prosjekt-risiko: vil ha effekt på tidsplaner/budsjett
Produkt-risiko: vil ha effekt på kvaliteten eller av programvaren som
utvkles.
Forrestings-risiko: vil ha effekt på organisasjonen som
utvikler/eier programvaren.
Ledelse av mennesker
Mennesket
er organisasjonens støreste ressurs. En leders oppgave er orientert til mennesker.
Dårlig ledelse er stort sett hovedgrunnen til at et prosjekt feiler.
En gruppe
Motivasjon
er viktig for et prosjekt. Det finnes ulike former for motivasjon som er basert
på basise behov som søvn og mat, sosiale behov og personlige behov.
I
en gruppe mennesker er det alltid en rekke ulike personlighetstyper. Den oppgaveorienterte, den selvorienterte og
den samspillorienterte. Mennesker i en gruppe utgjør et team. Et team er en
gruppe mennesker med felles mål og ulike komplimentere ferdigheter. Systemutvikling
er et nytt felt og dette kan gjøre Software-team ekstra utfordrende. Det er
hyppige og ofte endringer som kan gjøre planleggingen vanskelig, det er
komplekse sosiale og tekniske systemer og det er få etablerte teorier om
systemutvikling fra før av.
Et
godt teammedlem kjennetegner ved at teamets mål er viktigere enn sine egne
personlige mål. Kommunikasjon er en nøkkelfaktor. Det er viktig å ha et
effektivt team. Man må ha variasjon av teammedlemmer fordi systemet består av
en rekke ulike aktiviteter. Teamet bør være godt organisert.
Plandreven utvikling
I plandreven utvikling planlegges
utviklingsprosessen i detalj. Hovedargumentet for plandreven tilnærming har
vært at det å planlegge tidlig i prosessen har en rekke fordeler. Tilgenglige ressurser blir tatt hensyn til,
og at potensielle problemer blir avdekket tidlig. Hovedargumentet mot
plandreven utvikling har vært at mange tidlige avgjørelser likevel må endres på
grunn av endringer i omgivelsene uti prosjektet.
Smidig planlegging
Smidige metoder er en iterativ tilnærming der
programvaren blir utviklet og levert til kundene som tillegg. Funksjonaliteten
til tilleggene (increment) er ikke planlagt på forhånd men avgjøres under
utviklingen. Dette er hovedforskjellen mellom smidig og plandreven utvikling. I
smidig tilnærming fokuseres det på at kundens krav og prioriteringer kan endre
seg.
Historiebasert planlegging
XP
og SCRUm baserer seg mye på brukerhistorier (user stories) som reflekterer
egenskapene i systemet. (”som student ønsker jeg å melde meg opp i kurs”).
Teamet diskuterer historier og rangerer
dem i forhold til tiden de tror det tar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar